Sunday 5 June 2011

One failure is not a failure forever

Satu Kegagalan Bukan Bermakna Kegagalan Sepanjang Hayat


I had been planning to see one of my officers in 10th Rangers who now has retired from the Army and is now settling down in Alor Setar. He has two businesses - he runs an office automation and his wife a retailer for Panasonic products.

Saya sudah lama berhajat berjumpa bekas salah seorang pegawai saya di 10th Rangers pada tahun 80an yang sudah bersara dari ATM dan sekarang menetap di Alor Setar. Beliau mempunyai 2 perniagaan iaitu pembekal perabut ke pejabat kerajaan dan kedai menjual barangan electric berjenama panasonic.


An earlier appointment was postponed to today, Sunday 5 june 2011 at a hotel in Penang. Being my ex officer and having a retail shop selling all kind of electrical household products, I had thought it would have been easy to convince him to invest 21k or 31k on our major products such as the BBA and the Biozone food purifier. I was counting the chicken before they hatch. I was wrong.


Temujanji awal telah ditunda kepada hari ini Ahad 5 June 2011 di sebuah hotel di Penang. Disebabkan beliau adalah salah seorang pegawai saya di 10 Rangers pada tahun 80an dahulu dan disamping itu beliau juga mempunyai kedai menjual barangan elektrik, saya sangkakan senang meyakinkan beliau untuk melabur 21k atau 31k keatas barangan kita seperti BBA dan Biozone food purifier. Saya telah menghitung anak ayam sebelum telur menetas. Saya tersilap.


The stark reality was that he didn't want to invest as he had an agreement with panasonic that he cannot take in other products from other brands. Full stop. However, he will try to help by finding buyers. I gave him some of my phamplets.


Kebenaran nya adalah, dia tidak boleh mengambil product dari brand lain kerana ada perjanjian dengan panasonic. Noktah. Tetapi dia berjanji untuk mencari jalan lain untuk membantu. Saya beri dia beberapa risalah.


The reason why I tell you all these is not to ask for your sympathy BUT to tell you that not every efforts we make end in success. And never let failure drag you down. Failure is a teacher and you will appreciate success the more when you achieve it.


Saya bukan menceritakan ini semata-mata untuk menagih kesihan tetapi untuk memberitahu tidak semua usaha kita akan berakhir dengan kejayaan. Jangan sekali-kali membenarkan kegagalan mengatasi kita. Kegagalan adalah guru dan kita akan menghargai kejayaan dengan lebih bermakna kemudian hari.

1 comment:

  1. TAHNIAH UNCLE!!! DI DISINILAH KEJAYAAN SEBENAR KITA... BERJAYA MELAWAN EMOSI...

    ReplyDelete